Vakuutus- ja korvaustoiminta edellyttää luonnollisesti henkilötietojen käsittelyä. Tarvitsemme henkilötietojasi esimerkiksi tarjouspyyntöön vastaamista, vakuutussopimuksen tekemistä ja korvausasian käsittelyä varten. Voit tutustua tässä tarkemmin henkilötietojen käsittelyn tarkoituksiin.
Mihin tarkoituksiin käsittelemme henkilötietoja?
Vakuutussopimusten tekeminen ja asiakkaan tunteminen
Tarvitsemme erilaisia henkilötietoja vakuutussopimuksen tekemiseksi. Tarvitsemme esimerkiksi nimeä, henkilötunnusta ja muita yhteystietoja sekä lainsäädännön edellyttämiä tuntemistietoja.
Vakuutuksesta riippuen keräämme myös tarvittavia tietoja vakuutuksen kohteesta sekä mahdollisista muista vakuutetuista ja edunsaajista.
Kuluttaja-asiakkaan tunteminen ja poliittinen vaikutusvalta
Kysymme joskus, oletko merkittävässä julkisessa tehtävässä. Lain mukaan meidän on tunnettava asiakkaamme ja tarkistettava, toimiiko hän merkittävässä julkisessa tehtävässä, eli onko hän poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö rahanpesulainsäädännön mukaisesti. Velvollisuuteemme on auttaa viranomaisia ehkäisemään harmaata taloutta, rikollisuutta ja julkisen vallan väärinkäyttöä. Poliittinen vaikutusvalta tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että luonnollinen henkilö käyttää parhaillaan tai on viimeisen vuoden aikana käyttänyt merkittävää julkista valtaa (esimerkiksi ministeri, kansanedustaja, suurlähettiläs, korkeimpien oikeuksien jäsen) tai on merkittävää julkista valtaa käyttävän perheenjäsen tai yhtiökumppani. Tietyissä tilanteissa selvitämme kuluttaja-asiakkailta ja kuluttajiin rinnastettavilta toiminimiltä ja ammatinharjoittajilta, ovatko he mainittuja henkilöitä. Tällöin uutta asiakassuhdetta ei voida aloittaa, ennen kuin yhtiömme johto on hyväksynyt asiakassuhteen.
Yrityksen tunteminen ja henkilötiedot
Meidän on tunnettava asiakkaidemme liiketoiminta. Sen vuoksi selvitämme, kenellä on oikeus edustaa yritystä, tunnistamme mainitun edustajan eli tarkistamme hänen henkilöllisyytensä, ja varmistamme nämä tiedot ulkopuolisesta lähteestä. Yrityksen vakuutusasioita saa hoitaa yhtiön nimenkirjoitusoikeutettu henkilö. Jos mainittu ajantasainen tieto ei löydy julkisista rekistereistä, pyydämme yritystä tai muuta yhteisöä toimittamaan tiedot. Meidän täytyy tiedustella asiakkaalta myös yrityksen tosiasialliset edunsaajat.
Tarjouspyyntöihin ja muihin kyselyihin vastaaminen
Käsittelemme henkilötietojasi vastataksemme tarjouspyyntöihin sekä meille osoitettuihin kysymyksiin ja muihin yhteydenottoihin.
Asiakassuhteen hoitaminen, kehittäminen ja asiakasviestintä
Käsittelemme henkilötietojasi asiakassuhteen hoitamiseksi esimerkiksi tehdessämme muutoksia vakuutuksiisi tai olemalla sinuun yhteydessä tietyin väliajoin lähettämällä erilaisia uutiskirjeitä ja asiakastyytyväisyyskyselyitä.
Korvausten käsittely
Korvausten käsittelemiseksi tarvitsemme henkilötietojasi liittyen vakuutukseesi sekä tapahtuneeseen vahinkoon. Vahinkolajista riippuen henkilötietoja hankitaan lainsäädännön mukaisesti myös ulkoisista henkilötietojen lähteistä, kuten kansallisesta tulorekisteristä tai yhteistyökumppaneiltamme, kuten terveydenhuollon toimijoilta tai ajoneuvojen korjauspalvelutoimijoilta.
Tuotteiden ja palveluiden myynti ja suoramarkkinointi
Käsittelemme erilaisia henkilötietoja, kuten yhteystietojasi ja kiinnostuksen kohteitasi tuotteidemme ja palveluidemme myyntiä ja markkinointia varten. Tuotamme henkilötietojen pohjalta erilaisia kohderyhmiä tarjotaksemme tuotteitamme ja palveluitamme henkilöille, joiden oletamme olevan niistä kiinnostuneita. Myynnin ja markkinoinnin toteuttamiseksi henkilötietoja hankitaan myös ulkoisista henkilötietojen lähteistä.
Asiakaskyselyt ja mielipidemittaukset
Voimme lähettää asiakkaillemme erilaisia kyselyitä, kuten asiakastyytyväisyyskyselyitä ja mielipidemittauksia. Yhteystietojen lisäksi kohderyhmien muodostamisessa hyödynnetään asiakkaan asiointiin ja vakuutuksiin liittyviä tietoja.
Riskienhallinta ja palveluiden turvallisuuden varmistaminen
Käsittelemme henkilötietoja riskienhallinnan ja palveluiden turvallisuuden varmistamiseksi. Tällaisia tietoja ovat vakuutusyhtiöiden yhteisestä vahinko- ja väärinkäytösrekisteristä, luottotietorekisteristä ja yritysrekisteristä saatavat tiedot, joita käytämme arvioidessamme vakuutuksen myöntämistä. Keräämme myös lokitietoja käyttäessäsi digitaalisia palveluitamme tietoturvallisuuden varmistamiseksi.
Henkilöstön kouluttaminen
Hyödynnämme henkilötietoja, kuten tallennettuja asiakaspalvelupuheluita henkilöstömme kouluttamisessa.
Sisäinen raportointi, mittaaminen ja toiminnan kehittäminen
Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintaamme paremmaksi. Tuotamme erilaisia raportteja ja liiketoiminnan kannalta tärkeitä avainlukuja henkilötietojen pohjalta. Hyödynnämme esimerkiksi tietoa myydyistä vakuutuksista sisäisen työmme tehokkuuden seurannassa sekä tietoja maksetuista korvauksista liiketoimintamme kannattavuuden seurannassa.
Lakisääteisten velvoitteiden ja muiden määräysten noudattaminen
Vakuutusyhtiönä meihin kohdistuu paljon lainsäädännöstä johtuvia velvoitteita henkilötietojen käsittelyyn liittyen. Näitä ovat esimerkiksi asiakkaan tuntemista koskevat velvoitteet ja vakuutuslainsäädännössä säädetyt tietojen säilyttämistä koskevat määräajat.
Työnhaun toteuttaminen
Työnhaun yhteydessä käsittelemme luonnollisesti meille saapuneisiin työhakemuksiin ja ansioluetteloihin sisältyviä henkilötietoja. Työnhakijan suostumuksella työnhaussa voidaan hyödyntää myös muita kuin työnhakijan itsensä toimittamia henkilötietoja, kuten luottotiedot ja henkilöarviointien yhteydessä kerätyt tiedot.
Väärinkäytösten selvittäminen
Käsittelemme henkilötietoja erilaisten väärinkäytösten, kuten korvauksen hakemisen useasta vakuutusyhtiöstä samanaikaisesti, ehkäisemiseen hyödyntämällä vakuutusyhtiöiden yhteistä vahinko- ja väärinkäytösrekisteriä. Rekisterin kautta saamme tietoon muille vakuutusyhtiöille ilmoitettuja vahinkotietoja.
Asioinnin todentaminen ja epäselvien tilanteiden selvittely
Käsittelemme esimerkiksi puhelutallenteisiin ja muuhun viestintään sisältyviä henkilötietoja asioinnin todentamiseen ja epäselvien tilanteiden selvittelyyn.
Automaattinen päätöksenteko ja profilointi
Voimme suostumuksesi perusteella käsitellä ja tehdä päätöksiä myös automaattisesti, jolloin henkilötietoihin perustuva päätös tehdään täysin automaattiseen tietojenkäsittelyyn perustuen. Automaattisella päätöksenteolla pyritään muun muassa nopeuttamaan käsittelyaikoja, ja turvaamaan korvauspäätösten tasapuolisuus.
Automaattisen päätöksenteon seurauksena voi olla esimerkiksi päätös vakuutuksen myöntämisestä tai vahingon korvattavuudesta, mutta myös näiden hylkäämisestä. Sinulla on aina oikeus pyytää asiasi uudelleen arviointia siten, että päätöksen käsittelee ihminen, mikäli sinua koskeva päätös on perustunut automaattiseen päätöksentekoon.
Hyödynnämme henkilötietoja myös profilointiin, jossa henkilötietoja käyttämällä arvioidaan tiettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Profilointia voidaan käyttää vakuutuksen myöntämistä, päättämistä ja asiakkuuden seuraamista varten sekä rekrytoinnissa ja markkinoinnin kohdentamisessa.