
Matkatavaran rikkoutuminen tai varkaus
Matkatavaran rikkoutuminen tai varkaus
Matkatavaroilla tarkoitetaan matkalle mukaan otettua ja matkan aikana hankittua tavanomaista omaisuutta sekä passia ja matkalippuja. Matkatavaravakuutus korvaa vakuutusehtojen määrittelyjen mukaisesti varastetun, rikkoutuneen tai matkalta myöhästyneen matkatavarasi. Kun matkatavaraa rikkoutuu tai varastetaan matkan aikana, löydät alta tarkempia toimintaohjeita.
Toimi näin
Ilmoita varkaudesta poliisille tai matkanjärjestäjälle
Tee rikosilmoitus paikalliselle poliisille, mikäli mahdollista ja säilytä poliisilta saamasi tutkintailmoitus. Voit myös pyytää todistuksen tapahtuneesta oppaalta tai matkanjärjestäjältä.
Ilmoita lentoyhtiölle, jos matkatavarat katoavat tai rikkoutuvat lennon aikana
Jos matkatavarasi katoavat tai rikkoutuvat lennon aikana, tee ilmoitus lentoyhtiölle ja pyydä kopio ilmoituksestasi. Lentoyhtiö antaa sinulle PIR-raportin, jossa on raporttinumero. Hae ensisijaisesti korvausta lentoyhtiöltä ja säilytä kaikki dokumentit sekä vahingoittunut matkatavara.
Selvitä omaisuuden korjausmahdollisuus
Matkatavaran rikkoutuessa, selvitä alan huoltoliikkeeltä arvio vian syystä ja korjauskustannuksista. Muista, ettei rikkoutunutta omaisuutta saa hävittää ennen kuin Pohjantähti on antanut siihen luvan tai vahinkoasia on käsitelty loppuun.
Selvitä uuden hinta
Selvitä myyjäliikkeestä uuden ominaisuuksiltaan lähinnä vastaavan omaisuuden hinta. Useasti samanlaista mallia ei ole enää markkinoilla, jolloin kannattaa selvittää rikkoutuneelle omaisuudelle lähin vastine.
Ilmoita vahingosta
Täytä vahinkoilmoitus Oma Pohjantähdessä ja toimita vahinkoilmoituksen mukana valokuvat, korjausarviot tai muut mahdolliset liitteet.
