Jatkoimme käytöstä poistettujen IT-laitteiden kierrätystä Inregon avulla

Jatkoimme kesällä 2022 alkanutta yhteistyötä IT-laitteiden kiertotalouteen erikoistuneen Inregon kanssa myös viime vuonna. Inrego ostaa, kunnostaa, myy ja kierrättää käytettyjä IT-laitteita ja on onnistunut pidentämään satojen tuhansien laitteiden käyttöikää vuosittain. Tällä hetkellä Inrego lähettää kunnostettuja laitteita Suomesta ja Ruotsista asiakkailleen yli 90 maahan.

”Pyrimme Pohjantähdessä käyttämään IT-laitteitamme mahdollisimman pitkään, emmekä vaihda vuosittain uusimpiin malleihin”, Pohjantähden tietohallintojohtaja Jukka Grönroos kertoo.

”Kun IT-laite tulee pohjantähtiläisen käytössä tiensä päähän, se ei välttämättä tarkoita, että laite olisi käyttökelvoton. Inregon palveluiden avulla meidän on mahdollista edistää omalta osaltamme kiertotaloutta.”

Inrego tyhjentää käytöstä poistetun laitteen datan GDPR:n vaatimusten ja korkeimpien standardien mukaisesti. Laitteen tyhjennyksen jälkeen Inrego pyrkii kunnostamaan ja myymään laitteen eteenpäin esimerkiksi oppilaitokselle. Jos laitetta ei saada kuntoon, kaikki mahdollinen kierrätetään materiaalikierrätyksen kautta, ja näin materiaalit saadaan taas kiertoon toisiin tuotteisiin. Tällä tavoin on mahdollista minimoida luonnosta hankittavien raaka-aineiden tarvetta.

Saamme vuosittain Inregolta raportin, joka kertoo, kuinka paljon hiilidioksidia IT-laitteiden uudelleenkäyttö on säästänyt. Laskentamalli on kehitetty yhteistyössä ympäristön- ja kestävän kehityksen tutkimuslaitos IVL:n (Ruotsin ympäristöinstituutin) kanssa.

Vuonna 2023 saavutimme yhteistyömme ansiosta 15 407 kg CO2e hiilidioksidisäästöt. Tämä tarkoittaa esimerkiksi 55 kannettavan tietokoneen valmistamisesta tai 17 Espanjan meno-paluu lentomatkasta aiheutuvia päästöjä.