Kymmenkertainen kasvu kymmenessä vuodessa – Urjalan Makeistukku Oy

Jani Tuominen palasi vanhempiensa perustaman Urjalan Makeistukku Oy:n toimintaan mukaan vuonna 2012. ”Olin aiemminkin työskennellyt firmassa lyhyempiä pätkiä, mutta vasta lokakuussa 2012 elämäntilanne oli sellainen, että tuntui oikealta lähteä yrityksen toimintaan mukaan tosissaan”, Tuominen muistelee. ”Ehdotin isälle verkkokaupan perustamista ja hän otti idean innokkaana vastaan. Siitä oikeastaan alkoi oma, vieläkin jatkuva taipale Urjalan Makeistukussa.”

Urjalan Makeistukulla on ikää jo yli 30 vuotta. Vuonna 2016 yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos. ”Meitä on kolme veljestä pyörittämässä yritystä: olen meistä vanhin ja hallituksen puheenjohtaja, Timo on keskimmäinen ja toimii hallituksen jäsenenä, nuorin meistä on Matti ja hän on toimitusjohtaja”, Tuominen kertoo.

”Ei ollut itsestään selvää, että jatkamme vanhempiemme jälkeen yrityksen toimintaa. Vielä viitisentoista vuotta sitten olimme kaikki veljekset sitä mieltä, ettemme jatkaisi”, Tuominen sanoo. ”Muutimme kuitenkin kaikki lopulta mieltämme sen jälkeen, kun vuonna 2013 toteutettu verkkokaupan lanseeraus mahdollisti täysin erilaisen tavan tehdä kauppaa kuin ennen.”

Aiemmin Urjalan Makeistukulla oli useampia toimipisteitä Etelä-Suomessa, mutta nykyisin toiminta on keskittynyt Urjalan toimipisteeseen ja verkossa tapahtuvaan myyntiin. ”Ennen verkkokaupan avaamista yrityksen liikevaihto oli noin miljoonan euron luokkaa, mutta tällä hetkellä liikevaihto alkaa olla jo 10 miljoonaa euroa. Työntekijöitä on myös tullut kymmenkertainen määrä lisää”, kertaa Tuominen.

Tällä hetkellä veljesten työnjako on tehty siten, että Jani huolehtii henkilöstöön ja taloushallintoon liittyvistä asioista sekä jonkin verran markkinoinnista ja ostoista, Timo hoitaa pääasiassa yrityksen ostot ja myynnin ja Matti vastaa somesta sekä tekee myös jonkin verran ostoa ja myyntiä.

Verkkokauppa ei ole uhka

Kuten yrityksen nimestä voi päätellä, Urjalan Makeistukun myynnistä suuri osa koostuu makeisista. Valikoimassa on kuitenkin myös esimerkiksi virvoitusjuomia, mausteita, keksejä, proteiinipatukoita sekä vitamiineja.

”Meillä on tukkuasiakkaita jonkin verran, mutta kyllä 90 prosenttia asiakkaistamme on kuluttajia. Lisäksi erilaiset voittoa tavoittelemattomat yhdistykset ja organisaatiot ostavat meiltä tuotteita. Tukkukauppa on ollut meillä eniten kasvava asiakassegmentti”, valottaa Tuominen.

Yrityksen myynnistä suurin osa tulee verkkokaupasta, mutta myös myymälällä on oma paikkansa. ”Myymälän myynti on kasvanut useamman vuoden ajan. Monilla saattaa olla pelkoja, että miten kivijalkamyymälän käy, jos yritys avaa verkkokaupan. Olen aina ollut sitä mieltä, että verkkokauppa ei tapa kivijalkamyymälää, vaan kasvattaa ja tukee sitä. Olemme tästä erittäin hyvä esimerkki”, Tuominen iloitsee.

Tuominen kokee, että kotimaan matkailun kasvu on niin ikään vaikuttanut myymälän myyntiin: ”Ohikulkijat pysähtyvät liikkeeseen, jonka lisäksi somen kautta meidät bonganneet ihmiset tulevat varta vasten käymään.”

Yksi tärkeä osa Urjalan Makeistukun toimintaa on pyrkiä vähentämään ruokahävikkiä. ”Olemme itse asiassa Suomen ensimmäinen hävikkiruoan verkkokauppa. Ostamme paljon valmistajien ja tavarantoimittajien poistoeriä, joissa esimerkiksi tuote on poistumassa valikoimasta, parasta ennen päiväys -lähestyy tai pakkausmerkintä on ollut virheellinen”, kehaisee Tuominen.

Urjalan Makeistukku Oy:n varaston hyllyt ovat pullollaan mm. makeisia.

Vapaaehtoiset vakuutukset ovat etu henkilöstölle ja yritykselle

Urjalan Makeistukku työllistää tällä hetkellä 20 henkilöä, joista suurin osa on vakituisia työntekijöitä. Tuominen kokee, että henkilöstön lakisääteisiä vaatimuksia laajempi vakuuttaminen on erittäin tärkeää ja heillä onkin henkilöstölle sairausvakuutus, johon ei tarvittu terveysselvityksiä: ”Kyseessä on lisäarvoa tuottava työsuhde-etu henkilöstöllemme ja totta kai on myös firman etu, että työntekijän työkyvystä pidetään huolta.”

”Yrittäjänä arvostan vakuutusyhtiössä erityisesti omaa yhteyshenkilöä. Mielestäni on tärkeää, että vakuutuksia myyvällä henkilöllä on vankka kokemus yritysvakuuttamisesta sekä tietysti asenne, että jos jotakin ei tiedä, asiasta otetaan selvää”, Tuominen toteaa.

– Oman yhteyshenkilön lisäksi asiakaspalvelu toimii hyvin. Puhelimeen vastataan nopeasti ja asia hoituu yhdellä puhelinsoitolla.

Urjalan Makeistukussa ei ole onneksi jouduttu toistaiseksi käyttämään yritysvakuutuksia kuin pieniin sattumuksiin ja isommilta henkilövahingoilta on vältytty.

Onnistumisista motivaatiota tulevaan

Tuominen kannustaa kaikkia rohkeasti yrittäjyyteen ja oman osaamisen kehittämiseen: ”Kun yrittäjänä saa homman pyörimään kunnolla, siitä saa täysin erilaiset vapaudet kuin työntekijänä. En osaisi kuvitella itseäni palkkatöihin kahdeksaksi tunniksi päivässä. Joillekin se sopii, mutta kannattaa kuunnella itseään.”

Yrittäjänäkin on tärkeää välillä pysähtyä onnistumisten ääreen. Päällimmäisenä onnistumisena Tuomisen mielessä on heidän yrityksensä verkkokaupan avaaminen ja erityisesti se, kun jo samana päivänä ensimmäiset asiakkaat lähettivät tilauksia. ”Paljon olemme saavuttaneet, mutta paljon on vielä saavuttamatta. Tällä hetkellä vasta 20 prosenttia maailman väestöstä käyttää verkkokauppoja. Potentiaalia on maailmanlaajuisesti todella paljon”, Tuominen pohtii.

– Tietysti suurin onnistuminen on, että olen päässyt näkemään yrityksemme tähänastisen kasvutarinan ja kehittymisen.

Tulevaisuudessa Urjalan Makeistukussa on tarkoitus jatkaa kasvun tiellä. Suunnitelmissa on esimerkiksi kehittää entisestään verkkokauppaa ja viennin prosessien hiomisen jälkeen suunnata myyntiä myös muihin Pohjoismaihin.

 

Urjalan Makeistukku Oy

  • 1991 perustettu makeisten tukku- ja maahantuontiyritys, jolla on Suomen ensimmäinen hävikkiruokaan erikoistunut verkkokauppa
  • Yrityksen omistavat veljekset Jani, Matti ja Timo Tuominen
  • Yritys työllistää vakituisesti 18 henkilöä sekä useita tarvittaessa työhön kutsuttavia henkilöitä
  • Tutustu yritykseen https://urjalanmakeistukku.fi/ & https://www.facebook.com/Makeistukku/

 

Haluamme nostaa yritysasiakkaidemme tarinoita arvoiselleen paikalle. Pohjantähti <3 Yrittäjät kampanjan aikana pääsimme tapaamaan monia mielenkiintoisia yrittäjiä ja tutustumaan heidän yritystoimintaansa. Tutustu muihin asiakastarinoihin täällä.