Näkymättömästä näkyväksi - EuroBrand Finland Oy

Juha Alén perusti yrityksensä EuroBrand Finland Oy:n toukokuun alussa 2021. Hän oli hieman yli vuosi sitten irtisanoutunut edellisestä työpaikastaan, ja nyt oli otollinen aika uudelle haasteelle.

Alén kypsytteli päätöstä yrittäjyydestä sapattivuoden aikana, joka kului pääasiassa kesämökin peruskorjaamisen ja kalastuksen merkeissä. Hän kuitenkin myöntää, että päätös yrittäjyyteen siirtymisestä hieman hirvitti: ”Minulla oli aiemmin kokemusta osakkaana, mutta ei koskaan päätoimisena yrittäjänä. Vastuu on todella paljon suurempi, kun toimii itse yrittäjänä.”

Printistä hiljalleen kohti digitaalista näkyvyyttä

Alén pohti yritykselleen nimeä kahden vaihtoehdon välillä, mutta hän koki, että toinen vaihtoehto viittaisi liikaa printtimediaan. Lopullinen nimi – EuroBrand Finland – muotoutui vain hieman ennen yrityksen perustamista. ”Nimi kuvastaa laajaa repertuaaria, joka kehittyy jatkuvasti alan mukana sekä valtakunnallisuutta, johon tähdätään tulevaisuudessa. On selvää, että printtimediasta siirrytään kohti digitaalista ja liikkuvaa kuvaa”, Alén sanoo.

Yritykset voivat tilata EuroBrand Finlandilta mitä tahansa yrityksen brändin näkyvyyteen liittyen. ”Meiltä saa kaikkea, mikä liittyy mainosteippaamiseen, tarroihin tai printtiin eri pinnoille. Lisäksi meiltä saa myös led-näyttöjä”, Alén kertoo. EuroBrand Finlandin puoleen voi siis kääntyä silloin, kun yrityksessä tarvitaan esimerkiksi aukioloajat oveen, käyntikortteja yrittäjälle, teippaukset autoon tai vaikkapa mainoslakanat messuille.

– Autamme asiakkaitamme kaikessa, mitä mielikuvitus tuo mukanaan. Jos emme pysty itse tekemään jotakin, löydämme kyllä tekijän. Otamme mielellämme haasteita vastaan.

Hyvä esimerkki yrityksen tarjoamista palveluista ovat remonttiteippaukset. ”Kumpi näyttää paremmalta – viimeisen päälle tehdyt, huomiota herättävät teippaukset jo ennen liikkeen avaamista vai lakanalla peitetyt ikkunat, joista ei tiedä, mitä liiketilaan on tulossa?” Alén kysyy. Mikäli yrityksen lopulliset brändin näkyvyyteen liittyvät ratkaisut tulevat myös EuroBrand Finlandilta, he tarjoavat remonttiteippaukset ilmaiseksi, osana kokonaisuutta. Remonttiteippaukset ovat sekä kohdeyritykselle että EuroBrand Finlandille erinomaista mainosta jo ennen varsinaisen projektin aloittamista.

EuroBrand Finland tarjoaa myös suunnittelupalvelua sekä tuotteiden asennuksia avaimet käteen -palveluna. Yrityksen tarjoamia palveluja on mahdollista saada ympäri vuorokauden. ”Periaatteenamme on, että joustamme asiakkaan toiveiden mukaan”, Alén painottaa.

EuroBrand Finland Oy:n toteuttama ratkaisu Ilvekselle.

Vaihtamalla ei parane

Alén kokee, että yritysten pitää toteuttaa palvelulupauksensa kaikissa tilanteissa. ”Eräs asiakas ehdotti sopimusta, jossa yritys lupaa tilata meiltä kaikki näkyvyyteen liittyvät tuotteet. Sanoin asiakkaalle, että meidän tehtävämme on todistaa joka kerta, että olemme tilauksen arvoisia. En halua sopimuksia, joissa jonkun on pakko tilata meiltä jotakin.”

EuroBrand Finlandilla on paljon kilpailijoita, ja kilpailu alalla on kovaa. Alén ei anna tilanteen lannistaa: ”Mielestäni mennään todella pahasti metsään, jos mietitään jatkuvasti vain muiden tekemisiä. Silloin fokus on väärissä asioissa. Me voimme vaikuttaa omaan tekemiseen ja siinä pyrimme olemaan joka päivä niin hyviä, kuin mahdollista.”

– Emme voi estää toisia yrityksiä tarjoamasta palveluitaan asiakkaillemme. Tähtäämme siihen, että teemme niin hyvää työtä, ettei asiakas halua vaihtaa palveluntarjoajaa.

Alén kertoo, että tähän tilanteeseen on päästy Pohjantähden kanssa: ”Jos toisesta vakuutusyhtiöstä soitetaan, en ole suoraan sanoen kiinnostunut edes kuuntelemaan tarjousta.”

– Vakuutuksissa on merkityksetöntä, onko niissä muutaman sadan euron hintaero vuodessa. Tärkeämpää on, että asiat saadaan hoidettua.

Alénilla on ollut Pohjantähdessä vakuutukset jo vuodesta 2004 alkaen. Yrityspuolen vakuutukset katsottiin kuntoon heti yritystoiminnan alkumetreillä.

Pohjantähden kanssa tehdään yhteistyötä myös muutoin kuin pelkkien korvaushakemusten merkeissä: ”Meillä on työntekijöille joka kuukauden ensimmäinen maanantai yhtiön tarjoama aamiainen, jossa käydään yhteisiä asioita läpi. Aamiaisella on myös vaihtuvia teemoja, johon itseasiassa teidän yritysyhteyspäällikkö on tulossa käymään ja kertomaan työntekijöille otetusta vapaaehtoisesta Tähtiterveysvakuutuksesta.”

Tarina jatkuu

EuroBrand Finland työllistää tällä hetkellä kuusi henkilöä. ”Olen periaatteessa käsin valinnut koko henkilökunnan. Kaikki ovat alansa huippuammattilaisia. Meillä ei koskaan jää siitä kiinni, etteikö joku pystyisi tekemään jotakin. Esimerkiksi tuotannosta ja asennuksista vastaavat henkilöt ovat tehneet näitä töitä jo 90-luvulta lähtien.”

Yrityksen työntekijöihin pätee sama periaate kuin asiakkaiden kanssa: ”Tavoitteena on aina, että työntekijämme haluavat työskennellä meillä. Pyrimme yhdessä luomaan sellaisen ilmapiirin, että töissä on kiva olla ja sinne on kiva tulla.”

– On ollut upeaa nähdä työntekijöiden sitoutuminen yritykseen.

EuroBrand Finlandin tarina on vasta alussa. Tulevaisuudessa yrityksessä tavoitellaan järkevää kasvua. ”Ja nimikin sen jo kertoo, että palvelut pyritään valtakunnallistamaan”, Alén hymyilee.

Alénin mielestä yritystaipaleen alun isoimpia onnistumisia ovat olleet ensimmäiset luodut yhteistyöt asiakkaiden kanssa. ”On iso luottamuksen osoitus, että heti yrityksen perustamisen jälkeen meihin otti suuri asiakas yhteyttä ja teki tilauksen.”

Yrittäjänä olemisessa parhaaksi asiaksi Alén kokee vapauden sekä myös vastuun kantamisen. ”Vaikka hyppy yrittäjyyteen jännitti, näin jälkikäteen voi sanoa, että kyllä tämä on se oma juttu”, Alén iloitsee.

 

EuroBrand Finland Oy

  • 2021 perustettu yritysten brändien näkyvyyteen erikoistunut yritys Pirkanmaalta
  • Yrittäjä ja toimitusjohtaja Juha Alén
  • Työllistää 6 henkilöä
  • Tutustu yritykseen https://www.eurobrand.fi/

 

Haluamme nostaa yritysasiakkaidemme tarinoita arvoiselleen paikalle. Pohjantähti <3 Yrittäjät kampanjan aikana pääsimme tapaamaan monia mielenkiintoisia yrittäjiä ja tutustumaan heidän yritystoimintaansa. Tutustu muihin asiakastarinoihin täällä.