Aidosti korvaava vakuutusyhtiö

Korvausasiat puhututtavat paljon. Keskusteluissa kuulee usein mainittavan, etteivät vakuutukset kuitenkaan korvaa mitään. Vakuutusasiakirjoista löytyy aina joku pienellä kirjoitettu präntti, johon vedoten vahinkoa ei korvata. Näitä keskusteluja kuunneltuani päätin tutkia, kuinka korvasimme asiakkaiden vahinkoja vuonna 2018.

Tilastojen mukaan korvasimme viime vuonna noin 95 prosenttia meiltä haetuista korvauksista. Näin ollen vain pieni osa haetuista korvauksista on evätty.

Mistä johtuu mielikuva, ettei vakuutusyhtiö maksa korvauksia vahingon sattuessa? On syytä pitää mielessä, etteivät edes kaikista kattavimmat vakuutukset korvaa kaikkea. Mikäli tällainen vakuutus ylipäänsä olisi olemassa, tulisi se maksamaan asiakkaalle melkoisesti.

Vakuutuksissa on yleensä omavastuu. Tämän lisäksi meillä jokaisella on vastuu huolehtia omasta omaisuudestamme. Usein korvausta haetaan tilanteista, joissa tavara on unohtunut johonkin ja asian havaittuamme sitä ei löydy enää mistään. Tällainen tilanne ei useinkaan ole korvattava.

Pohjantähden kotivakuutuksen ikävähennykset ovat alan parhaita. Itselleni tuli aikoinaan yllätyksenä, että kodinkoneista vähennetään korvausta vasta kuudennesta käyttövuodesta alkaen. Asiakas saattaa silti pettyä, kun rikki menneestä 10 vuotta vanhasta pesukoneesta ei ikävähennyksen takia jää enää korvattavaa.
Ikävähennyksiin liittyvät ehdot vaihtelevat yhtiöittäin. Vakuutuksia vertaillessa asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Henkilövakuutusten korvausasioissa voi tulla pettymyksiä. Tapaturmavakuutus ei välttämättä korvaa hoitokuluja tilanteessa, jossa aiemmin terve käsi äkillisesti kipeytyy kauppakassia nostaessa. Tarkemmissa tutkimuksissa selviää, että olkapäässä oleva rappeuma on aiheuttanut käden kipeytymisen. Koska kyseessä on sairaus eikä tapaturma, kulut korvataan sairauskuluvakuutuksesta tapaturmavakuutuksen sijaan.

Mittaamme asiakaskokemusta säännöllisesti ja reagoimme asiakkaiden palautteisiin. Asiakkaat arvostavat korvauspäätöksissä nopeaa käsittelyaikaa. Nopeudesta kiitetään, mutta myös annetaan negatiivista palautetta niissä tapauksissa, joissa korvauksen käsittely on kestänyt.

On hienoa lukea korvauspalveluun tyytyväisten asiakkaiden palautetta: ”Korvauspäätös tehtiin nopeasti. Sain päätöksen seuraavana päivänä hakemuksen lähettämisestä ja myös rahat maksettiin tilille nopeasti. Oli oikein mukavaa, kun ystävällinen korvauskäsittelijä oikein soitti minulle. Olen erittäin tyytyväinen vahinkoasiani hoitoon.”

Tärkeitä meille ovat myös palautteet, joiden ansiosta voimme kehittää palveluitamme yhä asiakasystävällisempään suuntaan. Silti jatkossakaan emme voi luvata korvaavamme vahinkoja 100-prosenttisesti. Mikäli korvauspäätös on kielteinen, olemme asiakkaaseen yhteydessä puhelimitse ja kerromme korvauspäätökseen johtaneet seikat selkeästi.

Olen iloinen voidessani kertoa, että Pohjantähden korvauspalvelussa työskentelee lähes 80 mahtavaa korvauskäsittelijää, jotka hoitavat juuri sinun asiaasi parhaalla mahdollisella tavalla.