Korvaamme 95 % meille ilmoitetuista vahingoista

Korvausasiat puhuttavat paljon. Keskusteluissa kuulee usein mainittavan, että

”Vakuutukset eivät kuitenkaan korvaa mitään.”

”Vakuutusehdoista löytyy aina joku pienellä kirjoitettu präntti, johon vedoten vahinkoa ei korvata.”

Näitä keskusteluja kuunneltuani päätin tutkia, kuinka oikeasti korvaamme asiakkaiden vahinkoja.

Korvaussuhde saattaa yllättää

Löysin luvun, joka ehkä yllättää rivikansalaisen – korvaamme noin 95 prosenttia kaikista meiltä haetuista vahingoista. Näin ollen vain todella pienessä osassa meille ilmoitetuista vahingoista ei korvauksia ole maksettu.

Mistä sitten johtuu mielikuva, ettei vakuutusyhtiö maksa korvauksia vahingon sattuessa?

On syytä pitää mielessä, että edes kaikista kattavimmat vakuutukset eivät korvaa ihan kaikkea. Jos kaiken korvaava vakuutus olisi olemassa, maksaisi se asiakkaalle melkoisesti.

Vakuutuksissa on yleensä omavastuu. Lisäksi meistä jokaisella on vastuu huolehtia omasta omaisuudestamme.

Usein korvausta haetaan tilanteista, joissa tavara on unohtunut johonkin, eikä sitä löydy enää mistään. Tällainen tilanne ei useinkaan ole korvattava.

Ajan kuluessa omaisuuden arvo laskee

Pohjantähden kotivakuutuksen ikävähennykset ovat alan parhaita.

Itselleni tuli aikoinaan yllätyksenä, että kodinkoneista vähennetään korvausta vasta kuudennesta käyttövuodesta alkaen. Sen sijaan on pettymys, kun rikki menneestä 10 vuotta vanhasta pesukoneesta ei ikävähennyksen takia jää enää korvattavaa.

Ikävähennyksiin liittyvät ehdot vaihtelevat yhtiöittäin. Vakuutuksia vertaillessa asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Milloin kyse on tapaturmasta ja milloin sairaudesta?

Henkilövakuutusten korvausasioissa voi tulla pettymyksiä. Tapaturmavakuutus ei välttämättä korvaa hoitokuluja tilanteessa, jossa aiemmin terve käsi äkillisesti kipeytyy kauppakassia nostaessa.

Tarkemmissa tutkimuksissa selviää, että olkapäässä oleva rappeuma on aiheuttanut käden kipeytymisen.

Koska kyseessä on sairaus eikä tapaturma, kulut korvataan sairauskuluvakuutuksesta tapaturmavakuutuksen sijaan.

Asiakkaat arvostavat nopeutta koko ajan enemmän

Mittaamme asiakaskokemusta säännöllisesti ja reagoimme asiakkaiden palautteisiin.

Korvauspäätöksissä arvostetaan nopeaa käsittelyaikaa. Nopeudesta kiitetään. Negatiivista palautetta saamme niissä tapauksissa, joissa korvauksen käsittely on kestänyt.

On hienoa lukea korvauspalveluun tyytyväisten asiakkaiden palautetta:

”Korvauspäätös tehtiin nopeasti. Sain päätöksen seuraavana päivänä hakemuksen lähettämisestä ja myös rahat maksettiin tilille nopeasti. Oli oikein mukavaa, kun ystävällinen korvauskäsittelijä oikein soitti minulle. Olen erittäin tyytyväinen vahinkoasiani hoitoon.”

Tärkeitä meille ovat myös palautteet, joiden ansiosta voimme kehittää palveluitamme yhä asiakasystävällisempään suuntaan.

Kun ammattilainen selittää, niin asia aukeaa

Jatkossakaan emme voi luvata korvaavamme vahinkoja 100-prosenttisesti.

Jos korvauspäätös on kielteinen, olemme asiakkaaseen yhteydessä puhelimitse ja kerromme korvauspäätökseen johtaneet seikat selkeästi. Jos et ymmärrä, miksi emme korvaa, pyydä selittämään vielä tarkemmin ja selkeämmin. Sinulla on oikeus ymmärtää ratkaisu.

Olen iloinen voidessani kertoa, että Pohjantähden korvauspalvelussa työskentelee mahtava joukko korvauskäsittelijöitä, jotka hoitavat juuri sinun asiaasi parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Psst. Tiesitkö, että meille asiakkaiden henkilökohtainen palvelu on tärkeä juttu? Asiakaspalvelumme vastaa puheluihin alle 10 sekunnissa, mikä on meille kunnia-asia. Soitellaanko?