Tänäkin jouluna turvaamme tärkeimmät

Pohjantähden asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden joululahjamuistamisiin varattu summa päätettiin tänäkin vuonna lahjoittaa sitä eniten tarvitseville. Haluamme joulun alla myös muistuttaa pienistä teoista, joita jokainen voi tehdä turvatakseen sellaiset, jotka eivät voi turvata itseään.

Suomessa elää yli 120 000 lasta köyhissä perheissä. Köyhyys vaikuttaa lapsen koko elämään. Se hankaloittaa lapsen koulunkäyntiä ja kaverisuhteita sekä estää lasta harrastamasta. Pitkittynyt köyhyys myös siirtyy herkästi sukupolvelta toiselle.

Pohjantähti lahjoittaa tänäkin vuonna joulumuistamisiin varatun summan Pelastakaa Lapset ry:lle. Lahjoituksellamme tuetaan syrjäytymisvaarassa olevien lasten harrastusmaksuja sekä hankitaan nuorille oppikirjat koko lukio- tai ammattiopintojen ajalle.

Jokainen voi auttaa

Halusimme joulun alla muistaa myös yhteistyökumppaniamme Helsingin eläinsuojeluyhdistystä eli HESYä pienellä joulumuistamisella. Veimme HESYlle 1 000 euron lahjoituksen, joka käytetään esimerkiksi yhdistyksessä hoidettavien lemmikkien eläinlääkärikuluihin.

HESYn puheenjohtaja Nina Immonen kertoi meille myös yhdistyksen toiminnasta ja eläinsuojelun tilanteesta. Yhdistyksen avun piiriin päätyvät kodittomat lemmikit, joilla on usein myös hoitoa vaativia sairauksia tai vammoja. Kun lemmikki on saatu hoidettua kuntoon, pyritään sille löytämään uusi rakastava, loppuelämän koti.

Immosen mukaan eläinsuojelun tila on tällä hetkellä surullinen: ”Meillä on vielä paljon opittavaa siitä, kuinka hyvin voisimme pitää huolta omista lemmikeistämme.”

Apua tarvitsevia tahoja on paljon, mutta positiivista on, että jokainen voi tehdä jotakin auttaakseen. Rahalahjoitusten lisäksi yhdistyksillä on usein esimerkiksi kirpputoripöytiä, myyjäisiä ja arpajaisia, joihin voi lahjoittaa vaikkapa leivonnaisia, käsitöitä tai tavaroita. Usein yhdistykset toimivat pääasiassa vapaaehtoisvoimin eli toimintaan on mahdollista lähteä myös itse mukaan.

Muistetaan joulunakin turvata tärkeimmät.

Tutustu tarkemmin HESYn toimintaan alla olevalla videolla: