Pohjantähti kasvaa alaa nopeammin

Vakuutusyhtiö Pohjantähden maksutulo kasvoi alkuvuodesta 8,4 prosenttia. ”Yhtiön koko ja kasvutahti mahdollistavat rohkeasti erilaisen asiakas- ja työntekijäkokemuksen”, sanoo toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen.  

Vakuutusyhtiö Pohjantähti on kovassa kasvuvauhdissa. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Pohjantähden maksutulo eli liikevaihto kasvoi peräti 8,4 prosenttia viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Vuonna 2020 Pohjantähden maksutulo kasvoi 7,4 prosenttia.  

”Olemme virittäneet monipuoliset myyntikanavamme hyvään kuntoon: vakuutusedustajat, franchising-myynnin, omat myyjämme ja verkkokaupan. Se näkyy maksutulon kasvuna”, sanoo Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen 

Lisäksi pari vuotta sitten uudistettu ihmisen kokoinen vakuutusyhtiö -brändi puhuttelee asiakkaita, Kiiliäinen sanoo. 

”Lämmin, henkilökohtainen ote ja ihmisen kokoinen, ymmärrettävä tapa puhua vakuuttamisesta puolustavat selvästi paikkaansa”, hän sanoo.  

Asiakasmäärä kasvoi tuhannella kuussa

Pohjantähden kasvu näkyy myös asiakasmäärissä. Vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen Pohjantähdellä on 11 800 asiakasta enemmän kuin vuotta aikaisemmin. 

Lähes 1 000 asiakkaan kuukausittainen kasvutahti on myös suhteellisesti suuri. Pohjantähdellä on kaikkiaan 104 000 henkilöasiakasta ja 16 000 yritysasiakasta. 

”Kasvaneet asiakasluvut kertovat selkeää kieltä meidän haluttavuudestamme. Olemme tehneet paljon työtä asiakastyytyväisuuden ja -kokemuksen eteen, ja nyt se näkyy sekä uusien asiakkaiden määrässä että asiakaspoistuman vähentymisenä”, Kiiliäinen sanoo.  

Korona-aika on tuonut muutoksia asiakkaiden palvelemiseen, sillä vakuutusasiat halutaan nyt entistä useammin hoitaa verkossa tai puhelimitse. Osan keväästä 2021 Pohjantähden konttorit ovat palvelleet vain ajanvarauksella.  

“Nykyasiakkaat ovat meille tärkeitä siinä missä uudetkin tulijat. Siksi ihmisen kokoista ja helposti lähestyttävää palvelua on ollut tärkeä tuoda myös digitaalisiin asiointikanaviin”, Kiiliäinen sanoo.  

Koronavuosi 2020 oli vakuutusyhtiöiden vakuutusliiketoiminnalle pääsääntöisesti hyvä, sillä koronarajoitusten vuoksi vahingot vähenivät. Tällä hetkellä vakuutusalan yritykset kasvavat keskimäärin noin 2–3 prosentin vauhtia. 

Jatkossakin ylpeästi sopivan kokoinen

Pohjantähden osuus Suomen vakuutusmarkkinoista on noin kolme prosenttia. Kovasta kasvuvauhdista huolimatta Pohjantähti on Kiiliäisen mukaan jatkossakin ylpeästi sopivan kokoinen yhtiö. 

”Yhtiön koko ja kasvutahti mahdollistavat rohkeasti erilaisen erilaista asiakas- ja työntekijäkokemuksen – voimme olla se finanssialan piristävä poikkeus. Meidän ei tarvitse tarjota kaikkea kaikille, vaan voimme keskittyä siihen, mikä on meille ja yhtiön omistaville asiakkaillemme järkevää.” 

Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä Pohjantähden tulosta painoi muutama suuri palo- ja liikennevahinko. Näiden yksittäisten vahinkojen vuoksi korvausmenoja oli alkuvuodesta 2,8 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. 

”Vakuutusalalla yksittäiset suuret vahingot voivat lyhyellä aikavälillä heilauttaa tulosta. Viime vuonna meille kävi hyvä tuuri ja suuria vahinkoja oli varsin vähän, mutta alkuvuoteen niitä on sattunut vuoden takaiseen verrattuna enemmän”, Kiiliäinen sanoo.  

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen p. 040 517 4493, aki.kiiliainen@pohjantahti.fi

Viestintäsuunnittelija Mari Valkonen p. 050 434 8708, mari.valkonen@pohjantahti.fi