Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin

taisto-harjoitus 2023

Osallistumme Suomen suurimpaan digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 30.11.2023. Taisto on valtakunnallinen harjoitus, joka tarjoaa turvallisen tilaisuuden harjoitella, testata ja kehittää digitaalista turvallisuutta sekä kerryttää osaamista ja varmuutta, joihin tukeutua mahdollisen tosipaikan tullen.

Kuudetta kertaa järjestettävä Taisto kokoaa sadat organisaatiot yhteiskunnan eri osa-alueilta harjoittelemaan ajankohtaisten uhkien varalle. Harjoitus auttaa kehittämään digitaalisen turvallisuuden johtamista, hallintaa ja viestintää. Samalla se parantaa koko yhteiskunnan kriisinkestävyyttä.

Teemoina tekoäly, tietojenkalastelu ja hybridivaikuttaminen

Taisto tarjoaa meille mahdollisuuden testata digitaaliseen turvallisuuteen liittyviä toimintamallejamme, tunnistaa niissä kehityskohteita ja harjoitella häiriötilanteissa toimimista turvallisessa mutta realistisessa harjoitusympäristössä.

Tämän vuoden Taisto-harjoitus käsittelee teemoja, jotka liittyvät tietoturvakäytäntöihin, tietojenkalasteluun ja hybridivaikuttamiseen. Harjoituksessa näyttäytyy myös tekoäly ja sen mukanaan tuomat haasteet. Harjoitus tarjoaakin tilaisuuden oppia ja kehittää kriittistä ajattelua, riskienhallintaa, tietoturvareaktiivisuutta ja häiriötilanteiden viestintää.

Harjoittelu auttaa testaamaan digiturvan toimivuutta ja havaitsemaan kehityskohteita, joita ei välttämättä huomattaisi ilman käytännönläheistä harjoittelua. Harjoittelemalla vahvistamme käytännön osaamistamme ja parannamme digiturvavalmiuksiamme alati muuttuvassa toimintaympäristössä.

Taisto on kaikille avoin ja maksuton harjoitus, jonka toteuttamisesta vastaa Digi- ja väestötietovirasto. Harjoituksen sisältö on suunniteltu yhteistyössä Keskusrikospoliisin, Turvallisuuskomitean, Tietosuojavaltuutetun toimiston, Kuntaliiton ja Kyberturvallisuuskeskuksen kanssa.

Lue lisää Taisto-harjoituksesta osoitteessa dvv.fi/taisto.