Ohjeita myrskyn, ukkosen ja kovan tuulen varalle

Onneksi synkimpien sääennusteiden mukaiset myräkät eivät tällä kertaa näytä toteutuvan. Ukkosta ja puuskaista tuulta esiintyy kuitenkin laajalti, joten valitettavasti vahinkojakin voi sattua.

Voit ennaltaehkäistä vahinkoja esimerkiksi viemällä ajoneuvon ja irtaimen omaisuuden suojaan, sulkemalla ovet ja ikkunat, irrottamalla sähkölaitteita pistorasioista sekä varautumalla sähkökatkoihin.

Jos omaisuudellesi aiheutuu vahinkoa, noudatathan alla olevia ohjeita.

• Älä vaaranna omaa turvallisuuttasi myrskyn vuoksi.
  • Estä lisävahingot mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi suojaamalla omaisuutta vesivahingoilta, korjaamalla vaurioituneet ikkunat tai rakenteet tai kuivaamalla pakastimen sulamisvedet.
  • Dokumentoi vahingot valokuvaamalla ennen välttämättömiin ja kiireellisiin korjaustoimiin ryhtymistä. Älä hävitä vahingoittunutta omaisuutta tai aloita purkutöitä ennen kuin olemme kuitanneet, että se sopii. Pilaantuneet pakasteet voit kuitenkin hävittää dokumentoinnin ja luetteloinnin jälkeen. Pilaantuneista pakasteista voit saada korvausta, jos vakuutuksessasi on turva rikkoutumisen varalta.
  • Selvitä omaisuuden korjauskustannukset pyytämällä korjauskustannusarvio paikallisesta huoltoliikkeestä tai saneerausfirmasta.
  • Tee vahinkoilmoitus Oma Pohjantähdessä.

Odotamme ukkosrintaman takia yhteydenottoja tavallista enemmän. Yllä olevia ohjeita noudattamalla saamme vahinkoasiasi mahdollisimman jouhevasti käsiteltyä.