Vesivahingot palovahinkoja yleisempiä

Vesivahingot ovat yleisiä suomalaiskodeissa. Jo parin vuoden ajan vakuutusyhtiöiden korvaamat vesivahingot ovat ohittaneet palovahingot sekä vahinkojen lukumäärällä, että maksettujen korvausten määrällä mitattuina.

Esimerkiksi kytkentäviemäreiden ja käyttölaitteiden poistoputkien vuodot ovat usein vaikeasti havaittavissa jopa uudemmissa kohteissa, vaikka vuonna 1998 voimaan tullut rakentamismääräysten ohjeistus vesijohtolaiteasennusten osalta on aikaisempaa ohjeistusta täsmällisempi ja helpommin tulkittavissa.

Määräysten mukaisesti tehtyinä kiinteiden asennusten vesivuodot ohjautuvat näkyville, jolloin ne myös havaitaan aikaisessa vaiheessa. Kuitenkin käyttölaitteiden putkivedot voivat olla pitkiä ja kalusteiden sisällä. Useasti pienenä alkanut, havaitsematta jäänyt vuoto voi aiheuttaa ajan kuluessa mittavat vahingot.

Vesivuodon voi havaita ajoissa vuotohälyttimen avulla. Esimerkiksi keittiön allaskaapin alle, lattiapinnoitteen päälle asennettu vuotohälytin hälyttää tiskialtaan ja astianpesukoneen putkivetojen vuodoista välittömästi. Näin ollen myös vahingot saadaan minimoitua.

Mikäli asiakkaallamme on vuodonilmaisin käytössä, myönnämme vakuutusmaksuun merkittävän alennuksen. Lisäksi jaamme Watector-vesivuotohälytintä asiakkaillemme suosittelupalkintona.

Tutustu Watector-vesivuotohälyttimeen täällä.