Pohjantähdestä HPK Liiga Oy:n merkittävä omistaja

Vakuutusyhtiö Pohjantähti on lisännyt merkittävästi omistustaan HPK Liiga Oy:stä. Nyt tehdyn osakekaupan myötä Pohjantähti on lisännyt omistustaan HPK:sta noin 18-19 prosenttiin.

– Toivon, että meidän omistajan äänemme auttaa HPK:ta, sanoo Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen.

Pohjantähdestä tulee HPK:n toiseksi suurin osakas. Suurin osakas on edelleen HPK-Edustusjääkiekko ry, jolta liigakiekkoilu siirrettiin osakeyhtiölle.

Kiiliäinen uskoo, että Pohjantähdellä on suurena osakkaana annettavaa SM-liigaseuralle. Finanssiyhtiönä vahvuudet ovat erilaisia kuin urheiluseuralla.

– Jääkiekosta ei tule Pohjantähden liiketoimintaa. Meidän vahvuutemme liittyvät hallintoon. Siihen, että toiminta on avointa, läpinäkyvää ja hyväksyttävää.

HPK:n tukijat perustivat vuonna 2006 HPK:n kiekkoilun tuki Oy:n. Osakkaiksi tuli yksityishenkilöitä ja yhteisöjä, joista yksi oli Pohjantähti. HPK:n liigakiekkoilu yhtiöitettiin vuonna 2015 niin, että SM-liigan osake ja seurapaikka siirrettiin HPK:n kiekkoilun tuelle. Yhtiö muutti nimensä HPK Liiga Oy:ksi.

Pohjantähden osuudeksi HPK Liiga Oy:n osakkeista tuli tuolloin 5,7 prosenttia. Kiiliäinen ei pidä erikoisena omistusosuutta osana yhteistyötä, joka on vain eri aikoina saanut erilaisia muotoja. HPK:n kotihalli on ollut nimeltään Pohjantähti Areena vuodesta 2019.

HPK:n omistajuus säilyy paikallisena

Kiiliäinen kertoo, että Pohjantähdelle tarjottiin Aina Groupin osakkeita HPK Liiga Oy:stä. Aina Group on asetettu vapaaehtoiseen selvitystilaan ja selvitysmies realisoi sen omaisuutta.

– Tilanne tuli nopeasti. Tiesimme, että myös toinen merkittävä osakas oli halukas luopumaan osakkeistaan. Velvollisuudentunto ja vastuullisuus sai meidät ostamaan osakkeet. Löytyi järkevä hinta, ja osakkeet jäivät Hämeenlinnaan.

Kiiliäisen mielestä on hyvä, jos osakkeet eivät kulkeudu maailmalle vaan pysyvät vahvassa paikallisessa omistuksessa.

– Pohjantähdessä selvitettiin perusteellisesti, ettei osakkeiden ostamiselle ole mitään estettä. Kauppa ei ollut taloudellisesti iso asia myyjille eikä ostajalle.

Lisätietoja:

Aki Kiiliäinen, toimitusjohtaja, 040 517 4493, aki.kiiliainen@pohjantahti.fi

Jani Partanen, talous- ja tasehallintajohtaja, 044 020 2220, jani.partanen@pohjantahti.fi