Matkavakuutuksemme korvaavuus koronavirukseen liittyen

Koronavirus COVID-19 -tartuntatautitapauksia on todettu useissa eri maissa. Pandemiaksi yltynyt koronavirus voi aiheuttaa huolta ja epävarmuutta matkailijoille, joten keräsimme matkustajavakuutukseemme liittyvät olennaiset tärpit alle.

1. Matkasi peruuntuminen

Matkan peruuntuminen ei kuulu matkustajavakuutuksemme korvauksen piiriin, jos kyseessä on esimerkiksi

  • viruksen tartuntapelko
  • viranomaisen antama matkustuskielto
  • lentoyhtiön lentojen peruminen
  • tapahtumajärjestäjästä johtuva tapahtuman peruuntuminen.

Jos matkasi peruuntuu edellä mainituista syistä, olethan yhteydessä matkanjärjestäjään tai lentoyhtiöön korvauksen hakemiseksi.

Mikäli Finnair-lentosi peruuntuu koronavirustilanteen takia, voit hakea lentolipuille hyvitystä tai siirtää matkasi ajankohtaa. Lue lisää Finnairin matkustustiedotteista.

2. Matkasi keskeytyminen tai pitkittyminen

Matkustajavakuutus ei korvaa menetettyjä matkapäiviä, palveluita eikä uusia matkajärjestelyitä, jos

  • matkasi keskeytyy evakuoinnin vuoksi
  • pitkittyy peruutettujen lentojen tai karanteenin vuoksi.

Otathan yhteyttä matkanjärjestäjään tai lentoyhtiöön edellä mainituissa tapauksissa.

3. Matkalla odottaminen / matkalta myöhästyminen

Matkustajavakuutuksesta voidaan korvata kulukorvauksia matkalle mukaan pääsemiseksi tai kertakorvaus odottamisen ajalta, jos

  • myöhästyt ulkomaan matkalta
  • joudut odottamaan matkalle pääsyä lentoliikenteeseen tai julkiseen liikenteeseen kohdistuvien viranomaistoimenpiteiden takia (esim. lento perutaan viranomaisen suljettua lentokentän).

4. Sairastut matkasi aikana

Sairastuminen voidaan korvata matkustajavakuutuksesta matkasairautena, jos sairastut koronavirukseen matkasi aikana.

Hoitokulujen lisäksi matkan pitkittyminen sairauden johdosta sekä tarvittavat uudet matkajärjestelyt kuuluvat korvauksen piiriin.

Näissä tapauksissa ota yhteyttä kumppanimme SOS Internationalin hätäpalveluun p. +45 7010 5054.

Hätäpalvelusta saat suomenkielistä palvelua vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä.

5. Viranomaisviestinnän seuraaminen

Tarkista ennen matkalle lähtöä ulkoministeriön verkkosivuilta uusimmat matkustustiedotteet ja tee matkustusilmoitus.

Huomioithan, että vakuutuksemme voimassaolo perustuu ulkoministeriön kulloinkin voimassa olevaan matkustusohjeistukseen. Jos ulkoministeriö suosittelee välttämään matkustamista kohteeseen, eivät henkilövakuutuksemme, mukaan lukien matkustajavakuutuksemme, ole voimassa.

Suomen sisäisillä matkoilla henkilövakuutukset ovat voimassa normaalisti.

Kannattaa myös seurata THL:n sivuja koronavirukseen liittyen.

Vakuutusehdoistamme poiketen pidämme ulkomailla tällä hetkellä olevien asiakkaidemme matkustajavakuutukset voimassa siihen saakka, että he pääsevät palaamaan turvallisesti kotiin. Koronavirustilanne tai sen takia maahan julistettu poikkeustila eivät vaikuta matkustajavakuutuksen voimassaoloon.

Mikäli matka pitkittyy ja matkustajavakuutuksen voimassaolopäiviä tulee jatkaa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme p. 020 763 4010 tai palvelu@pohjantahti.fi.

Sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallisen koronavirus-puhelinpalvelun numero on p. 0295 535 535.

Huomaathan, ettei numerosta saa terveysneuvontaa eikä ohjausta akuuteissa oireissa.