Miten meillä selvitään yhdessä koronakriisistä – Pohjantähden keinot

Koronakriisi tuli varmasti kaikille suomalaisille melko isona yllätyksenä. Vastaavia viruksia oli ollut Aasiassa aiemminkin, mutta kukaan meistä ei varmaan arvannut, että virus leviäisi niin radikaalisti kuin se on levinnyt.

Pohjantähdessä päätimme heti tilanteen alkaessa, että meille on tärkeää toimia kahta asiaa korostaen:

  • toimimme asiakkaidemme eli omistajiemme parhaaksi: pidämme huolta heistä ja heidän vakuutusturvastaan kaikissa tilanteissa
  • olemme ihmisen kokoinen työnantaja: autamme henkilöstöämme jaksamaan ja selviämään tilanteen yli kaikin mahdollisin tavoin.

Henkilöstöjohtajana erityisesti jälkimmäinen on itselleni työssäni tällä hetkellä tärkeintä. Kerron seuraavaksi mitä kaikkea olemme tehneet ja ideoineet henkilökuntamme iloksi ja avuksi.

Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä muillekin!

Ihmisenä ihmiselle – joustaen, avoimesti ja vuorovaikutusta lisäten

Sovimme heti tilanteen alussa, että tiedotamme avoimesti silloinkin, kun tiedotettavaa ei ole. Meille on tärkeää, että henkilöstö tietää meidän olevan koko ajan tilanteen tasalla ja varautuvan asioihin jo etukäteen.

Joustamme asioissa aina kun mahdollista. Esimerkiksi lasten kanssa kotona olevat voivat työskennellä oman valintansa mukaisessa aikataulussa.

Näin työntekoa on helpompi sovitella lasten hoitamisen ja puolison työaikojen kanssa yhteen. Tämä on toiminut meillä hyvin ja helpottanut monen arkea.

Jatkamme tiiviisti alkuperäisten tavoitteidemme parissa, mutta esihenkilöt keskustelevat säännöllisesti tiimiläistensä kanssa työtilanteesta ja kysyvät jokaisen kuulumisia.

Etätöissä monen tulee helposti notkuttua työkoneen äärellä liikaakin tai painittua ongelmien kanssa yksin. Haluamme tarjota kaiken mahdollisen avun ja varmistaa, että työkaverimme pysyvät hyvässä vireessä vielä kriisin jälkeenkin.

Pienillä käytännön toimilla hyvinvointia ja tsemppiä

Etätöihin lähtiessään valtaosa henkilöstöstämme otti mukaansa näytön, hiiren, näppäimistön, telakan, työtuolin ja niin edelleen. Me emme niitä tarvitse tyhjän panttina toimistolla, mutta kotitoimistolla ne voivat pelastaa helposti kipeytyvät niskat, kädet ja selät.

Jaamme henkilöstölle omissa kanavissamme myös säännöllisesti tietoa ja sisältöjä mm. hyvään uneen, palautumiseen, taukojumppailuun, rentoutumiseen ja etätyöskentelyyn liittyen. Me HR-ammattilaiset sekä yksiköidemme esimiehet muistuttelevat ahkerasti tiimejään taukojen pitämisestä.

Tiimeissä pidetään myös aktiivisesti virtuaalikahveja. Hyvä ja aktiivinen vuorovaikutus auttaa usein jaksamaan paremmin.

Henkistä ja fyysistä treeniä

Koulutustiimi on räätälöinyt tukea ja koulutusta aktiivisesti eri tarpeisiin, että jokainen saa uudet ja vanhat etätyövälineet ja -taktiikat haltuun.

Halukkaat ovat voineet ottaa jo ennen koronakriisiä käyttöön Hintsa Performancen Parempi vire -sovelluksen. Suosittelen tätä sovellusta lämpimästi!

Sovelluksessa tehdään omiin elintapoihin jatkuvia pieniä parannuksia, joilla pyritään parantamaan hyvinvointia kokonaisuudessaan. Koska sovelluksessa pystyy seuraamaan itseään aika tarkasti, on moni työkaveri kertonut jääneensä suorastaan koukkuun hyvinvointinsa parantamiseen. En voi kuin iloita tästä!

Tällä viikolla aloitimme lisäksi viikoittaiset jumpat yhdessä palkkaamamme etäohjaajan kanssa.

Saa nähdä kuinka hyvässä vireessä ja kunnossa sitä ollaankaan sekä henkisesti että fyysisesti, kun aikanaan pääsemme palaamaan normaalin elämän pariin!

Tärkeintä on lopulta välittäminen

Kaikki mainitsemani keinomme voisi oikeastaan tiivistää yhteen sanaan: välittäminen. Me välitämme aidosti työntekijöistämme ja haluamme sen näkyvän tekemisessämme.

Kukaan ei vielä tiedä varmaksi mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta yhden asian tiedän: yhdessä selviämme!