Käyvän arvon määrittämistä

Olkootkin autovahinkotarkastaja työssään kuinka tarkka hyvänsä, joutuu hänkin toisinaan tiukan paikan eteen kun tullaan tilanteeseen, jossa jopa perheenjäsenen statusta nauttiva autokulta joudutaan lunastamaan korjauksen ollessa auton arvoon peilattuna turhan kallista. Tätä tilannetta ei helpota osaltaan alati kasvavat ajoneuvojen korjauskustannukset tahi ulkomailta tuodut erikoisemman luokan tuontiautot, enemmän tai vähemmän luotettavine historia- ja kilometriselvityksineen.

Esimerkinomaisesti voisin ottaa nyt presidentin vaalien jälkeisenä aikana käsittelyyn tasavallan presidentin virka-auton. Kuinkahan osaisin arvioida kyseisen menopelin lisävarusteiden vaikutuksen käypään arvoon? Kyseessähän on 1.3.2012 käyttöönotettu Mersun erikoismalli Pullman Guard, joka pohjautuu Mersun S600 sarjaan, ollen tosin tämän sarjan Lang (limusiini) -versiotakin 1 m ja 15 cm pidempi. Ja jotta hinnoittelu ei nyt liian helppoa olisi, niin kuinka pitäisi arvostaa mm. seuraavia lisävarusteita: 1 cm paksut panssarilasit, panssarointi (myös alustassa), lisähappijärjestelmä sisätiloissa, auton alustan palonsammutusjärjestelmä…

Toteaisinkohan Saulille, kuten käytettyjen autojen kauppiailla on tapana, mitä sä itse tästä ajattelit saada? Mahtaa Sauli olla yhtä pihalla autonsa arvosta kuin vahinkotarkastajakin.

Toisaalta nykyiset autojen myyntiporttaalit ovat hiukan hämärtäneet ajoneuvon yksilöllisen kunnon merkitystä käypään arvoon. Auto kuin auto on saatava tiettyyn hintahaarukkaan, mikäli sen aikoo kaupaksi saada. Tässä ei ihan hirveästi ole enää vaikutusta auton huoltohistorialla, virheettömällä maalipinnalla, tupakoimattomuudella tms. Hinta ratkaisee.

Näissä lunastustapauksissa Pohjantähti pyrkii mahdollisuuksien mukaan tarkastamaan jokaisen lunastukseen menevän auton henkilökohtaisesti, mielellään asiakkaan kera. Näin osaamme arvostaa auton yksilöllistä kuntoa oikein, joko arvoa nostavasti tahi laskevasti. Yhtä kaikki, aitoon käypään arvoon aina pyritään.