Näin oikeusturvavakuutus auttaa rikosasiassa

28.10.2020

Jos olet Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron uhri, sinun on mahdollista saada apua oikeusturvavakuutuksestasi lakimiesavun käyttämisestä aiheutuneisiin kustannuksiin.

Voit hakea oikeusturvaetua siinä vaiheessa, kun rikoksesta epäilty on kiistänyt esittämäsi korvausvaatimuksen. Voit tehdä oikeusturvailmoituksen Oma Pohjantähdessä tai pyytää asianajajaasi tekemään oikeusturvailmoituksen puolestasi. Liitteeksi hakemukseen tarvitsemme jäljennöksen esittämästäsi korvausvaatimuksesta ja siihen rikoksesta epäillyltä saamastasi vastauksesta.

Oikeusturvavakuutuksen korvauspiiriin kuuluvat siis rikosoikeudenkäynnissä asianomistajan vaatimusten esittämisestä aiheutuvat kustannukset. On hyvä huomata, että oikeusturvavakuutus ei kuitenkaan kata kustannuksia, jotka aiheutuvat rikosilmoituksen tekemisestä tai esitutkinnasta.

Jos olet joutunut rikoksen uhriksi, on hyvä hakea tilanteeseen apua. Keskusteluapu tarjoavat mm. seuraavat tahot:

– Rikosuhripäivystys arkisin kello 9–20 numerossa 116 006.
– Suomen Mielenterveys ry:n kriisipuhelin vuorokauden ympäri numerossa 09 2525 0111.
– Kirkon auttava puhelin joka ilta kello 18–24 numerossa 0400 221 180.