Lahjoitimme 10 000 euroa Työtaito ry:n toimintaan

Työtaito ry perustaja Raija Hokkanen sekä Pohjantähden vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Jenni Niiranen

”Lahjoituksestanne on meille hirmuisen iso apu ja olemme todella kiitollisia siitä”, Työtaito ry:n vuonna 2017 perustanut Raija Hokkanen iloitsee. Nuorten työpajatoimintaa tuottavan yhdistyksen tilat sijaitsevat Imatralla. Tiloista löytyy nuorten aikuisten ”olkkari” NäittenPaikka, Tää ja Nää Pajakirppis sekä lastentarvikekirpputori Tää ja Nää Muksula.

”Yhdistyksemme toiminta-ajatuksena on alusta alkaen ollut luoda paikka ja yhteisö, johon nuoren on helppo tulla”, Työtaito ry:n vastaava ohjaaja Kaisa Tuure kertoo. ”Yhdistyksemme auttaa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria ennaltaehkäisevästi, minkä lisäksi autamme nuoria kuntoutumaan sekä suunnittelemaan elämäänsä nuoren haluamaan suuntaan verkostojamme hyödyntäen.”

”Teemme paljon yhteistyötä esimerkiksi Eksoten, TE-toimiston, etsivän nuorisotyön, oppilaitosten, vammaispalveluiden ja kriminaalihuollon kanssa”, Tuure valottaa. ”Nuoren tullessa yhdistyksen palveluiden piiriin, hän saa oman asioiden hoitajan ja verkostoyhteistyön avulla hän saa tarvitsemansa palvelut. Nuoret tekevät myös valtavasti töitä itsensä kanssa ja olemme nähneet paljon upeita kasvutarinoita.”

Työtaito ry:n toiminnasta vastaa tällä hetkellä viisi henkilöä, joiden lisäksi palkkatuetussa työsuhteessa on kolme nuorta. ”Tavoitteenamme on jatkossa kasvattaa entisestään työllistettävien nuorten määrää”, Tuure sanoo. 10 000 euron lahjoitus onkin tarkoitus käyttää yhdistyksen perustoiminnan ylläpitämiseen sekä nuorten mielekkään toiminnan mahdollistamiseen ja siihen liittyviin hankintoihin.

Kun nuoret lähtevät Työtaito ry:n siipien suojista opiskelemaan tai työllistyvät muualle, moni jatkaa edelleen yhteydenpitoa ohjaajiin tai tulee kertomaan kuulumisia nuorisotila NäittenPaikkaan. ”Silloin tietää, että on tehnyt jotakin oikein”, Hokkanen hymyilee.

Työtaito ry:n lahjoituksen vastaanottivat yhdistyksen perustaja Raija Hokkanen, vastaava ohjaaja Kaisa Tuure sekä ohjaajat Vilhelmiina Leppävuori, Marja Eerola sekä Petri Vartiainen. Pohjantähden vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Jenni Niiranen luovutti sekin.

Työtaito ry vastaanotti 10 000 euron sekin.

Voit tutustua Työtaito ry:n toimintaan tarkemmin heidän nettisivuillaan.

Lahjoituskampanja lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen

Pohjantähti kohdisti tänä vuonna lahjoituksensa työhön, jota tehdään lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. ”Pandemia-aika on luonut lapsille ja nuorille turvattomuutta, epävarmuutta ja ahdistusta, jota ei varmasti poisteta hetkessä. Haluammekin olla osaltamme varmistamassa, että lapset ja nuoret saavat tarvitsemaansa tukea”, sanoo Niiranen.

Osana vastuullisuustyötämme lahjoitimme yhteensä 50 000 euroa lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen. Pohjantähden viisihenkinen raati valitsi kaikista kampanjaan osallistuneista yhdistyksistä ja organisaatioista viisi lahjoituskohdetta, joista kunkin toimintaa tuetaan 10 000 eurolla.