Pohjantähti lahjoittaa 10 000 euroa kiusaamisen ehkäisemiseen

Projekti Radikaalin nuoret ehkäisevät koulukiusaamista

Turkulainen Projekti Radikaali pilotoi lahjoitusrahan turvin nuorten järjestämää kiusaamisen vastaista työtä kouluissa. Tarvetta on, sillä korona-aika on kasvattanut nuorten pahoinvoinnin suureksi, sanoo yhdistyksen taustavaikuttaja.

Vakuutusyhtiö Pohjantähti lahjoittaa 10 000 euroa turkulaiselle Projekti R Turku ry:lle, joka tekee töitä koulukiusaamisen vähentämiseksi.

Projekti R eli Projekti Radikaali on nuorten oma yhdistys, joka pyrkii herättämään nuoret nykyistä paremmin oivaltamaan, mikä kaikki onkaan kiusaamista ja mitä sen lopettamiseksi voi tehdä.

”Projekti Radikaalin toiminnassa nuoret ovat itse äänessä. Näin viesti kaikkien hyväksymisestä ja mukaan ottamisesta on paljon uskottavampi kuin meiltä aikuisilta tullut käsky”, sanoo Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen.

Projekti Radikaalin taustalla vaikuttava nuorisotyöntekijä Mika Tunturi kertoo, että lahjoitussummalla pystytään muun muassa osa-aikaisesti työllistämään muutama nuori koordinoimaan kouluissa tapahtuvaa pilottitoimintaa syksyllä 2021.

”Visiomme on saada Projekti Radikaali -toiminta leviämään koko Suomen kouluihin. Lahjoitus on iso askel sitä kohti”, Tunturi sanoo.

Korona-aika lisäsi nuorten pahoinvointia

Pohjantähti halusi tänä vuonna kohdistaa lahjoituksensa lasten ja nuorten syrjäytymistä ja eriarvoistumista ehkäisevään työhön, sillä korona-aika on ollut erityisen vaikeaa lapsille ja nuorille.

”Osa lapsista ja nuorista uhkaa jäädä koulunkäynnissä pahasti jälkeen, ja harrastusten rajoittamisen myötä nuorille elintärkeät sosiaaliset suhteet kärsivät. Korona-ajan laskusta tulee suuri ja sitä maksetaan pitkään”, Pohjantähden Kiiliäinen sanoo.

Myös Mika Tunturi sanoo, että moni nuori voi tällä hetkellä todella huonosti.

”Nuorelle kaverit ovat kaikki kaikessa, ja nuoruus on ihastumisen, rakastumisen ja elinikäisten ystävyyksien rakentamisen aikaa. Kun keskellä tällaista tunnemaailmaa on pitänyt olla yksin ja välttää kontakteja, pahoinvointi ja ahdistus ovat kasvaneet kasvamistaan”, hän toteaa.

Pohjantähti etsi lahjoituskohdetta avoimella hakemuksella, johon tuli yhteensä 26 vastausta. Valinnan lahjoituskohteesta teki nelihenkinen, Pohjantähden työntekijöistä koostunut raati.

Projekti Radikaalin toiminnassa raatia kosketti etenkin se, että nuoret puhuvat itse kiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä. Lisäksi lahjoitusrahan käyttökohteet oli selkeästi mietitty ja ne olivat raadin mielestä merkityksellisiä. Raati piti myös suunnitelmaa muutaman nuoren työllistämisestä erittäin hienona ajatuksena.

Lahjoituksen luovutus maanantaina 31.5. Turussa

Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen luovuttaa lahjoituksen Projekti R Turun edustajille maanantaina 31.5.2021 klo 10 Pohjatähden Turun-konttorilla osoitteessa Eerikinkatu 6 b.

Tiedotusvälineiden edustajilla on mahdollisuus haastatella Projekti Radikaalin nuoria, Mika Tunturia ja Pohjantähden Aki Kiiliäistä lahjoituksen luovuttamisen jälkeen noin klo 10.30 konttorin ulkopuolella.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Mika Tunturi, Projekti Radikaali ry:n hallituksen puheenjohtaja, mika.tunturi@projektiradikaali.fi, 0400-271 077

Mari Valkonen, vakuutusyhtiö Pohjantähden viestintäsuunnittelija, mari.valkonen@pohjantahti.fi, 050-434 8708