Uuteen työhön täysin etänä – Charlotten uratarina

Kun aloitin työt Pohjantähdessä huhtikuun 2020 alussa, koko Suomi oli juuri mennyt koronan vuoksi kiinni. Olin ensimmäistä kertaa töissä vakuutusalalla, joten töiden aloitus sekä innosti että jännitti. Jälkikäteen ajateltuna jännittäminen oli turhaa, mutta ainahan tuntematon vähän pelottaa.

Meitä uusia asiakaskokemusvastaavia aloitti samaan aikaan kahdeksan. Työtämme on palvella asiakkaita puhelimessa, verkkoviesteillä ja chatissa: hoitaa muutoksia vakuutuksiin, kartoittaa asiakkaan vakuutusten kokonaisuutta ja vastata esimerkiksi laskutusta koskeviin kysymyksiin.

Ensimmäiset työviikot olivat lähinnä tutustumista. Tutustuimme toisiimme, Pohjantähteen yhtiönä ja erilaisiin työssä tarvittaviin järjestelmiin. Millaisia vakuutuksia meillä on tarjolla? Miten vakuutussopimus tehdään?

Tämä kaikki tapahtui etäyhteydellä, ja siksi pystyimme osallistumaan kukin tahoiltamme: osa Hämeenlinnasta, osa Tampereen seudulta ja yksi Oulustakin. Kaikki sujui tosi hienosti!

Konkarin tuella asiakkaiden pariin

1,5 kuukauden perehdytyksen jälkeen aloimme ottaa vastaan asiakaspuheluita. Ensin kuuntelimme etäyhteyden välityksellä kokeneen työkaverin käymää keskustelua asiakkaan kanssa.

Eri työkavereiden puheluita kuuntelemalla oppi hyvin, missä järjestyksessä asiat kannattaa hoitaa ja mitkä tavat sopivat itselle parhaiten. Toisaalta pääsin hienosti seuraamaan sitäkin, miten kollega siirtyy ohjelmasta toiseen useiden työssämme tarvittavien järjestelmien välillä.

Asiakkaalta kysyttiin toki lupa siihen, että keskustelua voi seurata.

Tämän jälkeen roolit vaihtuivat: minä vastasin puhelimeen ja työkaveri kuunteli keskustelua etäyhteyden välityksellä. Tässä kohtaa sain paljon hyviä vinkkejä siitä, miten asiakaskohtaamisessa otetaan asiakas huomioon kokonaisvaltaisesti ja hoidetaan hänen vakuutusasiansa kerralla kuntoon. Pohjantähdessä pidän juuri siitä, että vakuutuksia on mahdollista räätälöidä monella eri tavalla sopivaksi erilaisten asiakkaiden tarpeisiin.

Vuoden työskentelemisen jälkeen olin itse se konkari, joka perehdytti kesätyöntekijöitä uusiin tehtäviin.

Matalien kynnysten työpaikka

Varsinaisten työtehtävien lisäksi korona-aika vaikutti tietysti myös työyhteisöön tutustumiseen. Me pidimme alusta asti asiakaskokemusvastaavien kanssa paljon yhteisiä etäpalavereita ja jaoimme tuntemuksia.

Pohjantähti on siitä hieno työpaikka, että ihan kaikkiin voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä. On pienen yhtiön etu, että kaikki ovat tosi helposti lähestyttäviä.

Silti on pakko myöntää, että sosiaalisena ihmisenä kaipaan kovasti livenäkemisiä työkavereiden kanssa. Luonnolliset tauot ja eri ihmisiin törmääminen kahvitauoilla puuttuvat nyt kokonaan.

Myös koko yhtiön yhteisiä tapahtumia olen kaivannut – sitä, että tapaisi, näkisi ja pääsisi jutulle. Tämä toivottavasti helpottuu, kun koronatilanne hellittää.

Etätyö jatkuu tulevaisuudessakin

En ollut aikaisemmin tehnyt etätöitä, mutta huomasin nopeasti, että pääsen aika helposti työn rytmiin kiinni. Teen aamulla lyhyen kävelylenkin ja töiden jälkeenkin lähden yleensä ulos. Lenkit tekevät selkeän eron työn ja vapaa-ajan välille.

Etätyöskentely on lisännyt vapaa-aikaa ja lyhentänyt samalla päiväkodissa olevan lapsen hoitopäiviä. Jos kävisin päivittäin konttorilla, työmatka olisi 30–45 minuuttia suuntaansa. Nyt ei ole tarvinnut kiirehtiä bussiin. Toisaalta juuri siksi työpäivä välillä herkästi venähtää.

Koronavuoden aikana Pohjantähti päätti siirtyä paikkariippumattomaksi työpaikaksi, joten teen jatkossakin varmasti paljon töitä kotoa käsin. Mielestäni on ihanaa, että työpaikka joustaa oman elämän mukaan!