Nahkalaukut kertovat omaa tarinaansa - MOIMOI accessories Oy

MOIMOI accessories Oy on erilaisia laukkuja ja muita nahkatuotteita, kuten vöitä ja lompakoita, valmistava ja myyvä yritys. MOIMOI:n toimitusjohtaja Raquel Alonso Miranda perusti yrityksen kaksitoista vuotta sitten. ”Mietin ja kokeilin ensin vähän toisenlaista konseptia, mutta nykyisen kaltaisena yritykseni on toiminut vuodesta 2010. MOIMOI oli kouluprojektini ja päätin aloittaa käsityöbisneksen ollessani Helsingissä työharjoittelussa”, muistelee Alonso Miranda.

”Alussa tein kaiken itse. Nyt yrityksen toiminta on sen verran laajentunut, että en enää itse tee tuotteita, vaan ne valmistetaan tehtaassa Espanjassa. Suunnittelen tuotteet sekä hoidan niiden markkinoinnin ja myynnin”, kertoo Alonso Miranda. Espanja valikoitui tuotantomaaksi suurelta osin sen vuoksi, että Alonso Miranda on sieltä kotoisin. Espanjassa on myös paljon kokemusta nahkatuotteiden valmistuksesta, joten hyviä tuottajia on lukuisia. ”Hyvä tuottaja on kullanarvoinen, koska silloin on mahdollista päästä parhaisiin materiaaleihin käsiksi. Se helpottaa omaa työtäni valtavasti”, pohtii Alonso Miranda.

Uniikkia ja kestävää

MOIMOI on tehnyt aikaisemmin vain pieniä laukkuja, mutta viime vuonna lanseerattiin tuotantoon myös isommat laukut. ”Itselleni on tärkeää, että laukut ja muut tuotteet ovat ajattomia sekä kestäviä. Laukkujen pitää kestää kovaakin käyttöä ja olla ulkoasultaan sellaisia, että niitä voi käyttää hyvillä mielin vuosikausia”, miettii Alonso Miranda. Suurin osa MOIMOI:n asiakkaista haluaa ostaa tuotteita, jotka ovat lähes uniikkeja.

”Samaa laukkua tehdään vain vähän, joten ei ole suurtakaan vaaraa siitä, että ihan samanlainen tulisi kaupungilla vastaan. Aina se säväyttää, kun näen ihmisten käyttävän laukkujani.”

MOIMOI tarjoaa myös korjauspalveluita omille tuotteilleen. ”Ihanaa, että ihmiset haluavat korjauttaa vuosia sitten ostamiaan laukkuja. On upeaa nähdä, että laukut ovat kestäneet ihan niin kuin halusinkin”, Alonso Miranda hymyilee.

MOIMOI:lla on myös vakioasiakkaita, mutta yksi myynnin haasteista on se, että uutta laukkua ei osteta kovin usein. ”Toimintaa ei voi pyörittää pienen piirin varassa, vaan aina on löydettävä ja hurmattava uusia asiakkaita”, Alonso Miranda kertoo. Hän kokee, että yhteistyö muiden merkkien sekä eri kauppojen kanssa on hedelmällistä. ”On ratkaisevan tärkeää, että ihmiset näkevät tuotteitani. Osallistunkin mielelläni erilaisiin tapahtumiin.”

Suurin osa MOIMOI:n asiakkaista tulee Suomesta ja Saksasta. Ennen koronaa tuotteita markkinoitiin myös Yhdysvaltoihin ja Japaniin, mutta tällä hetkellä merten takainen kauppa on jäissä. Japanissa on muutama pop-up-liike, joissa laukut tulevat tunnetuksi. ”Kunhan japanilaiset turistit palaavat katukuvaan, niin uskon, että he löytävät myös minun liikkeeseeni.”

Klassinen tyyli kerää kiitosta

Ideat laukkuihin tulevat Alonso Mirandan omasta elämästä ja muistoista. ”Katselen vanhoja valokuvia ja kaivelen vaatekaappeja, saan niistä inspiraationi laukkujen suunnitteluun. Minua miellyttävät 60- ja 70-lukujen laukut. Usein mietin ensin, että mitä haluan laukkuun laittaa. Sen jälkeen mittailen ja ideoin laukun”, Alonso Miranda valottaa.

MOIMOI:n asiakkaat ovat usein kiitelleet laukkujen ja muiden tuotteiden klassista tyyliä.  Alonso Mirandan mielestä tuotteiden sekä myös yrityksen vahvuus on niiden tarinat. ”Jokaisella laukulla ja esimerkiksi lompakolla on omat tarinansa. Nimeän laukkuni tuntemieni henkilöiden mukaan. Äitini kantoi aina tavaroitaan tietynlaisessa olkalaukussa, joten nimesin laukun hänen mukaansa. Puolisoni isoisoäiti on taas saanut nimensä toisenlaiseen laukkuun. Pidän siitä, että tuotteilla on oma historiansa.”

Raquel Alonso Miranda MoiMoin toimitusjohtaja

Pohjantähden asiakkaaksi ystävän suosittelusta

Alonso Miranda ei tuntenut entuudestaan vakuutusyhtiöitä, vaan tuli Pohjantähden asiakkaaksi ystävänsä suosittelusta. ”Samassa studiossa työskennellyt ystäväni suositteli minulle Pohjantähteä jo silloin, kun tein vielä itse tuotteeni. Tarvitsin vakuutuksia ja näin minusta tuli Pohjantähden asiakas”, Alonso Miranda muistelee.

”Osallistun jonkin verran erilaisiin tapahtumiin, joten matkavakuutus on ehdoton. Minulle on myös tärkeää vakuuttaa mukanani tapahtumiin kulkevat tuotteeni.” Alonso Mirandalle ei ole tapahtunut suurempia vahinkoja ja yhteistyö on muutenkin sujunut Pohjantähden kanssa mallikkaasti. ”Onneksi mitään erityistä ei ole sattunut”, Miranda Alonso huokaa.

Kunnollinen suunnitelma on yrittäjäksi ryhtyvälle kaiken A ja O

Alonso Miranda on yrittäjäperheestä, joten hän on aina ajatellut yrittäjyyden olevan myös hänen tiensä. ”Pidän yrittäjyydestä paljon. Toki välillä on myös huonoja hetkiä, mutta tykkään eniten siitä, että saan itse päättää ajankäytöstäni. Saan myös tehdä omaa juttuani, omilla ehdoillani. Se on äärimmäisen tärkeää. Pääsen myös osallistumaan koko tuotantoprosessiin, joten ei tämä työ ainakaan tylsäksi käy.”

Kun Alonso Miranda aloitti yrittäjätaivaltaan, hänellä oli kyllä visio, mutta ei kunnollista suunnitelmaa. Hän antaakin muutaman vinkin yrittäjäksi aikovalle:

  • Pohdi ja tee kunnollinen liiketoimintasuunnitelma.
  • Hanki hyvä kirjanpitäjä.
  • Ole valmis muutoksiin. Niitä tulee väistämättä. Varsinkin yksinyrittäjän pitää sopeutua uudenlaisiin tilanteisiin jatkuvasti.
  • Pidä tuntosarvesi pystyssä ja ole tietoinen siitä, mitä on seuraavaksi luvassa.

MOIMOI:n tulevaisuudensuunnitelmissa on kasvaa lähinnä verkkokaupan saralla. Jatkossa on myös tarkoitus, että kivijalkakauppaan olisi helpompi tulla. ”Tällä hetkellä kauppa on avoinna vain kerran viikossa. Nautin kuitenkin suunnattomasti siitä, että näen asiakkaita kasvokkain. Tämän takia olen suunnitellut laajentavani myös kivijalkakaupan toimintaa”, myhäilee Alonso Miranda.

 

MOIMOI accessories Oy

  • Suunnittelee ja valmistaa ajattomia ja kestäviä laukkuja ja muita nahkatuotteita.
  • Toimitusjohtaja ja hallituksen jäsen Raquel Alonso Miranda, hallituksen varajäsen Kalle Järveläinen
  • Myymälä sijaitsee Helsingissä.
  • Tutustu yritykseen https://www.moimoi-accessories.com/

 

Haluamme nostaa yritysasiakkaidemme tarinoita arvoiselleen paikalle. Pohjantähti <3 Yrittäjät kampanjan aikana pääsimme tapaamaan monia mielenkiintoisia yrittäjiä ja tutustumaan heidän yritystoimintaansa. Tutustu muihin asiakastarinoihin täällä.